Mitä urheilijan pitää tietää levosta ja unesta

 

Urheilijan lepo ja palautuminen

http://www.terveurheilija.fi/kymppiympyra/kehonhuoltojapalautuminen/saannollinenelamanrytmijauni

Yes, tänään tulee BB ja Ultimate Fighter!

Jälleen olemme valinnan edessä. Valitettavasti myöhäiset tv-ohjelmat ja kavereiden kanssa “mesetykset” ja “facetukset” vievät liian usein pidemmän korren.

Pitkällä aikavälillä jatkuva unettomuus suhteessa kokonaisrasitukseen rupeaa vaikuttamaan normaaliin arkeen. Pitkät ja rankat koulupäivät yhdistettynä urheiluun vaatii vastapainoksi paljon unta, lepoa ja terveellistä ravintoa.

 

Uni ja nukkuminen

Unen tarve vaihtelee yksilöllisesti, mutta alakoululaiset tarvitsevat kuitenkin kymmenisen tuntia unta yössä ja murrosikäiset puolestaan noin yhdeksän tuntia. Usein lasten ja nuorten nukkumaanmeno viivästyy illalla esimerkiksi tietokoneella pelaamisen tai tv:n katselemisen takia, jolloin yöunet jäävät liian lyhyiksi. Väsymys näkyy seuraavana päivänä keskittymiskyvyn puutteena, ärtyisyytenä ja oppimisvaikeuksina. Väsymys heikentää myös urheilusuoritusta ja lisää loukkaantumisriskiä. Illalla kannattaa rauhoittua jo ajoissa ja noudattaa samoja nukkumaanmenorituaaleja joka ilta, jolloin unensaanti helpottuu

Muistakaa, urheilija kehittyy vain unen ja levon aikana. Niiden aikana immuunijärjestelmä(vastustuskyky) paranee ja elimistö tuottaa testosteronia ja kasvuhormonia, jolloin urheilija palautuu ja lihakset kasvavat. Toinen huomattava hormonaalinen muutos tapahtuu kortisolin ja insuuliinitasojen alenemisessa, joilla on suuri merkitys elopainon balanssin kanssa.

 

UNIVAJEEN VAIKUTUKSET

Jo tunnin tai parin univaje on vaarallista pitkää jatkuessaan. Keskittymiskyky ja tarkkaavaisuus heikkenevät ja virheitä tulee enemmän. Ihmisestä tulee ärtyisä. Paino alkaa nousta.

PITKÄÄ JATKUNUT univaje heikentää vastustuskykyä, aiheuttaa keskivartalolihavuutta ja painonnousua, psyykkisiä oireita, aikuisiän diabetestä, verenpaineen nousua, sydän -ja verisuonisairauksia ja lyhentää ikää.

YÖN YLI valvomisen jälkeen reaktionopeus hidastuu merkittävästi. Keskittymistä ja tarkkaavaisuutta vaativissa suorituksissa tulee selkeitä ja karkeita virheitä. Ihminen torkahtelee.

PARIN KOLMEN yön valvomisen jälkeen suorituskyky romahtaa. Keskittymiskyky katoaa. Ajantaju menee sekaisin. Reaktionopeus on hidas. Asiat eivät pysy edes lyhytkestoisessa muistissa.

 

Kirjoita uusi kommentti: (Napsauta tästä)

123kotisivu.fi
merkkiä jäljellä: 160
OK Lähetetään.
Katso kaikki kommentit

| Vastaa

Uusimmat kommentit

eilen | 21:26
Multianmestaruus -88 on saanut 29
24.09 | 05:09
Harjoittelu on saanut 367
22.09 | 08:40
Lepo ja uni on saanut 331
21.09 | 22:19
SM-Kalajoki 2015 on saanut 110
Tykkäät tästä sivusta